KLIMAKONFERANSEN Klimaomstilling i Bergen

Dato: 01.11.2023

Velkommen til konferansen som tar pulsen på den bergenske klimaomstillingen. Med samarbeid som hovedtema, inviterer Klimaetaten hele bergenssamfunnet til å delta.

Klimaet er i endring, men hvor store konsekvensene av klimaendringene blir, kan vi som samfunn være med å påvirke. Dette tiåret vil være avgjørende for om vi lykkes med å unngå de mest alvorlige klimaendringene.

De neste syv årene skal vi i Bergen kutte direkte utslipp, sirkulere ressurser, bevare natur og forberede oss på å møte klimaendringene. Samtidig skal vi passe på at klimaomstillingen blir rettferdig og at vi sikrer fremtidige arbeidsplasser og næringsliv.

Dette krever både dialog og samarbeid mellom samfunnsaktører, sektorer og næringer. For selv om utfordringen er global er mange løsninger lokale.

Konferansen «Klimaomstilling i Bergen» skal gi oss status på den bergenske klimaomstillingen. Vi vil løfte frem både hvilke utfordringer vi har, men også vise eksempler på bergensaktører som leder an. Målet er at vi i Bergen får en sterkere felles forståelse for:

-         Hva som er våre største klimautfordringer

-         Hvor og hvordan vi kan lykkes

-         Hvordan vi kan jobbe sammen for at utviklingen skal gå raskere.

«Klimaomstilling i Bergen» er en møteplass for de som er opptatt av, eller jobber med, eller ønsker å lære mer om klima- og miljøspørsmål i Bergen enten det er i offentlig sektor, næringslivet, forskning og akademia, som del av sivilsamfunnet eller som privatperson.

Er du ansatt i Bergen kommune? Meld deg på konferansen her!

PROGRAM:

08.30 Registrering og kaffe

09.00 Velkommen og åpning av konferansen

09.05 Samarbeid og innovasjon i klimaomstillingen

Ved Kikki Kleiven, Direktør, Bjerknessenteret for Klimaforsking

09.25 Hvor står vi nå: Klimastatus for Bergen 2023

Ved Stina E. Oseland, Direktør, Klimaetaten

09.45 Lysglimt fra Bergen:

Presentasjoner fra aktører som leder an i klimaomstillingen. Blant lysglimtene finner vi blant annet Sparebanken Vest, Bergen offentlige bibliotek, Bioregion Institute med mer.

10.15 Kaffepause

10.30 Lysglimt fortsetter

11.00 Panelsamtale: Jobber vi med eller mot hverandre?

Kan mer og bedre samarbeid bidra til at Bergen når klimamålene? Vi inviterer til samtale mellom næringsliv, akademia, sivilsamfunn og kommunen.

11.30 Lunsj (varer til 12:30)

Book plass gjennom å trykke på den blå "Bestill" knappen under. Bestill bare en billett per person.

Salget er avsluttet nå Wednesday, 25 October 2023
  • Wednesday, 01. November 2023 - Wednesday, 01. November 2023