Bærekraftig frokost - Ombruk av bygninger og materialer

Arrangør: Bærekraftig frokost

Dato: 17.04.2024

Ombruk av både bygninger, materialer og inventar er viktig for at vi skal klare å bygge et bærekraftig samfunn. På dette møtet får vi høre om ombygging av den gamle lærerhøgskolen på Landås til Bergen inkluderingssenter. Hvordan man har fått til så stor grad av ombruk og hvilke valg som er gjort. I tillegg har vi besøk av de Belgiske arkitektene fra AgwA som har fokus på ombruk og transformasjon i hele sin praksis og som holder kurs på Bergen arkitekthøyskole i vår.

08.00  FROKOST

08.15  VELKOMMEN

08.20  (IM)PERMANENCE- verdien av ombruk av bygg og materialer

v/ AgwA - Presentasjonen vil bli holdt på engelsk

09.15 PAUSE

09.25 BERGEN INKLUDERINGSSENTER - fokus på sambruk, ombruk og transformasjon

v/prosjektleder Elena Castillo, Bergen kommune

10.00 BEFARING (begrenset antall plasser)

Mer informasjon om Bergen inkluderingssenter:

Den gamle lærerskolen på Landås skal bli et inkluderingssenter for hele Bergen med utstrakt sambruk med idretten og nærmiljøet. Prosjektet er pilot for arkitektur og menneskerettigheter og har i tillegg et på viktig fokus på ombruk og transformasjon.

Bergen kommune - Byggeprosjekt Bergen inkluderingssenter

Her lever møbler og materialer fra lærerhøgskolen videre - BIR

Bergen kommune - Bergen inkluderingssenter

Mer informasjon om AgwA:

AgwA, er basert i Brussel og etablert mellom 2003 og 2006 og jobber hovedsakelig med prosjekter der fokus på adaptiv gjenbruk, komplekse situasjoner, utvikling med blandet bruk og ofte offentlige prosjekter med stramme budsjetter. De er opptatt av bygnings langsiktige utvikling, og tilpasning til endringer i bruk og kontekst. Samtidig som den skaper bemerkelsesverdige romlige disposisjoner, foreslår AgwA en funksjonell og tydelig arkitektur, med vekt på enkle konstruksjonsmaterialer og struktur.

Sentrale prosjekter inkluderer blant annet:

CHAPEX, renoveringen av Palais des Expositions i Charleroi

ANGLEUR, adaptiv gjenbruk av en skole i Liège;

ECAM, transformasjonen av en tidligere ingeniørskole til et offentlig anlegg for blandet bruk og en park;

KARREVELD og INSAS, adaptiv gjenbruk og utvidelse av kontorbygg for en ungdomsskole og for et kunstuniversitet i Brussel.

Salget er avsluttet nå Wednesday, 17 April 2024
  • Wednesday, 17. April 2024 - Wednesday, 17. April 2024