Bærekraftig frokost - Praksis og paradokser i bærekraftig byutvikling

Dato: 30.08.2024

Vi er ganske enige om framtidige bærekraftmål som vi skal nå i 2030, 2040, 2050 eller 2100, og det finnes avtaler og vedtak – på kommunalt, nasjonalt og globalt nivå. Innen 2030 skal Norge redusere klimagassutslippene med minst 50 prosent, verne 30 prosent av naturen og restaurere 30 prosent av all ødelagt natur. Det statlige klimautvalget foreslår endringer og tiltak som skal gjøre Norge et lavutslippssamfunn i 2050. Men vi er skikkelig bakpå.

Hvorfor er vi så bakpå? Vi har kunnskap om løsningene og tiltakene, det være seg mer fortetting og begrenset arealbruk, mer banetransport og mindre veibygging, ombruk og gjenbruk av materialer. Likevel er det vanskelig å gjennomføre omstillingene for å nå målene. Vi skal i dette møtet diskutere hvorfor det er så vanskelig å gjennomføre en bærekraftig omstilling og se på motsetningene – og veien videre.

Boka Praksis og paradokser i bærekraftig byutvikling, forfattet av erfarne fagpersoner som også er studenter i urbanisme på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), presenterer konkrete eksempler fra forskjellige norske kommuner.

08.30    Frokost

09.00    Velkommen! Dagens program og en introduksjon til dagens tema
Tina Larsen (Byarkitekten i Bergen), Lisbet Harboe (Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO))

09.15    Bærekraftig byutvikling: Det ene paradokset etter det andre
Presentert av kapittel-forfatterne av boka Praksis og paradokser i bærekraftig byutvikling.

09.45    Pause

09.55    En samtale om de vanskelige punktene i omstillingen til et lavutslippssamfunn og hvordan vi kommer videre
Håvard Haarstad (UiB) og Erling Dokk Holm (NMBU/AHO). Lisbet Harboe (AHO) modererer.

10.30    Slutt

Påmeldingsfristen er onsdag 28.august.
Det er også mulig å følge arrangementet digitalt: https://vestlandfylke.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=7f9b334c-456d-446c-94be-b1d500aab623

Salget er avsluttet nå Wednesday, 28 August 2024
  • Friday, 30. August 2024 - Friday, 30. August 2024