Seminar om arkitektur som verktøy for inkludering på Bergen inkluderingssenter

Dato: 13.09.2024

Seminar om arkitektur som verktøy for inkludering på Bergen inkluderingssenter

Byarkitekten i Bergen og Vestland fylkeskommune inviterer til seminar om arkitektur som verktøy for inkludering - Hvordan kan offentlig bygg bidra til bedre og bredere inkludering

Tid: Kl. 08:00-12:00

Sted: Folkoteket på Bergen inkluderingssenter

De fysiske omgivelsene kan invitere, inkludere og inspirere alle til å være aktive og deltakende mennesker i samfunnet. Offentlige bygg som skoler, sykehjem, kulturhus og idrettshaller er særlig viktige for inkludering, der de skaper møteplasser i hverdagen og tilhørighet til nærmiljøet.

I dette seminaret setter vi fokus på hvordan arkitektur i offentlige bygg i større grad kan bidra til inkludering. Sentrale spørsmål er hvordan arkitektur kan skape inkluderende omgivelser, hvorfor det er viktig å ha en tydelig visjon for et byggeprosjekt, og hvilken betydning en god bestilling har for å kunne realisere denne visjonen og skape god arkitektur.

Seminaret passer for bestillere av kommunale bygg innen kultur, skole, idrett, helse og omsorg, politikere, kommuneadministrasjon, arkitekter, interiørarkitekter, konsulenter, og ansatte i Etat for Utbygging.

Det er gratis å delta, men påmelding kreves. Det er begrenset med plass så vær rask!

Arrangementet vil bli streamet. Link til streaming kommer her:

Konferansier for dagen er Tina Larsen – seniorarkitekt i Byarkitekten og president i Norske Arkitekters Landsforbund NAL.

Seminaret er et samarbeid mellom Vestland fylkeskommune og Bergen kommune, og samkjøres med den årlige Kulturkonferansen Vestland. Seminaret er også en del av Bærekraftig Frokost.

Hva kan du forvente?

I første del av seminaret vil ulike aktører dele sine erfaringer ved planlegging, utforming og bruk av Bergen inkluderingssenter - et læringssenter for nyankomne flyktninger i Bergen som ble åpnet våren 2024. Senteret samler store deler av virksomheten til?kommunen som jobber med å integrere og inkludere innvandrere i bysamfunnet, på ett sted. Målet har vært å skape best mulig inkludering, og bygget er tilrettelagt for sambruk for nærmiljø, lag og organisasjoner. Senteret er et pilotprosjekt for Building Dignity, et internasjonalt program om menneskerettigheter og arkitektur. I alt fra måten bygget er utformet på, valg av byggemateriale, arbeidernes rettigheter i selve byggeprosessen, til hvordan bygget skal brukes og driftes, har menneskeverd hatt fokus.

I andre del av seminaret retter vi blikket til Danmark. Hvordan skaper danskene samfunnsnyttige bygg og nyskapende arenaer for inkludering og aktivitet. Ola Mattsson fra Lokale og Anlægsfonden og Trude Mardal fra Spolia Studio vil dele erfaringer og kunnskap fra sitt arbeid med gode prosesser, medvirkning, bærekraft og problemorientert arbeid. De vil vise oss gode eksempler og kanskje gi oss noen utfordringer i våre tankesett. Trude Mardal er arkitekt med base i København. Hun er født og oppvokst i Bergen, og har gjennom 20 år i København oppbygd en stor arkitektonisk portefølje. Trude er utdannet fra Kunstakademiets Arkitektskole i København i 2010, og har etter en årrekke som partner i et større arkitektkontor, stiftet virksomheten Spolia Studio. Ola Mattsson er utviklingskonsulent ved Lokale og Anlægsfonden i Danmark. Han er opprinnelig fra Norge, men har bodd i Danmark i 25 år. Ola er erfaren og høyt kvalifisert i utvikling og rådgivning om bygging av moderne anlegg for idrett og fritidsaktiviteter.

08:00    Registering og frokost

11:15 Bærekraft og kvalitet i bygde miljø

Trude Mardal, arkitekt, leder av Spolia Studio

12:00 SLUTT

Lunsj: Det blir mulighet til å kjøpe mat i kantinen.

Kl 13:00- 14:00 Omvisning i Bergen Inkluderingssenter er ved Etat for utbygging i Bergen kommune.

Egen lenke til påmelding befaring: Detaljer - Bergen kommune

14.00-15.00: Foredrag om kunsten på Bergen inkluderingssenter med Alvaro Campo. Ingen påmelding nødvendig.

Salget er avsluttet nå Friday, 13 September 2024
  • Friday, 13. September 2024 - Friday, 13. September 2024